Co je to ekonomie/ekonomika a jak by fungovala v případě, že by záleželo na člověku a přírodě

Když se zeptáte běžného člověka, co to je ekonomie či ekonomika, zjistíte, že velká část nemá ponětí. Většině z nás to přijde tak složité a odtažité, že ekonomie je zkrátka něco, co s úlevou přenecháváme ekonomům, potažmo politikům a byznysmanům - viz Ekonom je novodobý šaman, za kterým chodí novináři ptát se na budoucnost. Bohužel, tím se stáváme jejich nevolníky. V úvodním videu se snažím vysvětlit esenci toho, co je to ekonomie/ekonomika z pohledu nás běžných lidí. Níže v textu to porovnávám s ekonomií z pohledu oligarchů a korporací. 

Na úvod cítím potřebu říct, že jsem "ekonomii" studoval na třech vysokých školách (na české, holandské a americké). K mým učitelům patřili i přední mainstreamoví ekonomové dneška, například Jana Matesová. Ekonomické předměty pro mě byly všude utrpením. Křivky poptávek a nabídek, výpočty hodnoty peněz, ekonometrické vzorce,... nejenom že mi to nic neříkalo, přímo mě to odpuzovalo. Na zkoušky z těchhle předmětů jsem se musel pokaždé, s obrovským vypětím, "našprtat", abych to za pár dní hned zase zapomněl. 

Jak šel čas, začal jsem se pomalu dozvídat, že moje vysokoškolská ekonomie nebyla ve skutečnosti ekonomií. Ve všech školách jsem se učil neoliberální ekonomii (někdy též nazývaná neoklasická). Tento extrémistický směr si ekonomii zotročil podobně jako si řepka obsadila naše pole nebo smrk naše lesy. Začal jsem si všímat, že neoliberální ekonomie není soubor univerzálních zákonitostí (jak sama sebe prezentuje). Ve skutečnosti je to ideologie, která staví na dávno vyvrácených mýtech a ospravedlňuje astronomické nerovnosti v rozdělení bohatství a nedozírnou destrukci přírody. Hegemonie tohoto přístupu k ekonomii je pak příčinou periodických vzestupů fašismu a válek. 

Ekonomie je přitom základem základů našich životů. Nechat cizí lidi, aby rozhodovali o naší ekonomice je stejné jako nechat cizí lidi rozhodovat o tom, co budeme jíst nebo kde budeme bydlet. Jsem proto přesvědčený, že máloco je tak důležité jako vzít si unesenou ekonomii zpátky. Jedině tak můžeme získat zpět unesený život. Základním předpokladem pro to je ale pochopit, co to ekonomie je a jak funguje z pohledu nás běžných lidí, ne na základě přání oligarchů a korporací. 

Esence toho, co je to ekonomie, je za mě toto: 

Slovo ekonomie pochází z řeckého oikonomia. To se skládá ze dvou slovíček: oikos - domácnost a nemein - management. Skutečný význam ekonomie/ekonomiky (tato dvě slova používám v tomto textu jako synonyma) je zajistit chod domácnosti. Ekonomika zodpovídá dvě základní otázky: Jak zajistit potřeby (domácnosti)? a Jak se (v domácnosti) dělit o zdroje? 

Ekonomika zodpovídá dvě základní otázky: Jak zajistit potřeby? a Jak se dělit o zdroje? 

Mainstreamová, neoliberální ekonomie na tyto dvě otázky odpovídá následovně: 

Jak zajistit potřeby? Vydělat a koupit. 

Jak se dělit o zdroje? Čím větší výkon a úspěch, tím větší díl zdrojů (Vítěz bere vše).

Ekonomie z pohledu lidí (a ostatní přírody) odpovídá takto: 

Jak zajistit potřeby? Z pohledu nás lidí, existují tři druhy ekonomiky (ne pouze jedna): 

1) ekonomika peněz,
2) ekonomika daru, 
3) ekonomika přírody - detailně viz "Dortový model ekonomiky". 

Člověku nejpři-rozenější je zajištění potřeb v přírodě a v ekonomice daru svépomocí, výpomocí a sdílením. Teprve jako poslední přichází na řadu "ekonomika peněz".

Jak se dělit o zdroje? 

Z pohledu lidí je hlavním principem solidarita a péče. Ti nejsilnější a nejvýkonnější/nejúspěšnější se o zdroje dělí s dětmi, starými a nemohoucími. A když se pak ti nejvýkonnější stanou nemohoucími je o ně zase pečováno těmi, kteří podávají výkon. 

A pak je tu ještě jedna věc. Víme, jak vypadá zdravá příroda. Víme ale, jak vypadá zdravá ekonomika? 

Mainstreamová, neoliberální ekonomie na tyto otázky odpovídá následovně: 

Zdravá ekonomika je ta, která trvale roste, tj. HDP se zvyšuje (a ve společnosti je "rozumná" míra nezaměstnanosti). 

Ekonomie z pohledu člověka odpovídá takto:
 

Příroda je o to zdravější, o co více je v ní diverzity. A naopak: O co více monokultury, o to nemocnější je příroda (viz téma monokultury podnikání). Dnes víme, možná nejvíc z permakultury, že síla přírody pochází právě z interakce jednotlivých druhů. Pokud je všude jen řepka nebo smrk (ozimá pšenice, olejová palma, kávovník, čajovník, bavlník,... či jakákoli jiná "technická" monokultura), tak tam mizí diverzita a odolnost. Místo toho  nastupují stále toxičtější pesticidy a stále účinnější hnojiva. Výsledkem je stále větší ne-moc-nost a nakonec kolaps přírody. 

Zdravá ekonomika je ta, v které je zastoupeno pět rovnocenných domén: 

1) trh - v opravdu zdravé ekonomice je funkční především síť místních podniků - tzv. komunitní podniky provozované sousedy primárně pro sousedy - tj. trhy, "prodej ze dvora", místní krámky,...; Klíčová je opět "rozmanitost" tak, aby byly zastoupeny rodinné, družstevní, spolkové, sociální a jiné podniky,... v rozumné míře klidně i novodobé distribuční boxy. Na "trh" si chodíme kupovat, co si neumíme nebo nechceme zajistit v ekonomice daru nebo přírody. Slovy "dortového modelu" se jedná o "ekonomiku peněz".

2) rodina - rodinná, potažmo blízká sousedská komunita je místem, kde získáváme, co potřebujeme na bázi reciprocity, tj. jsme v doméně "ekonomiky daru". Ekonomika daru neznamená, že se něco "dává zdarma". Ve funkční ekonomice daru je braní v dlouhodobé rovnováze s dáváním. Všichni to známe z rodiny - když se "někdo veze", nikdy to dlouhodobě nefunguje. Každý tak dělá, co umí a může. 

Jak se dělit o zdroje? Z pohledu lidí je hlavním principem solidarita a péče. Ti nejsilnější a nejvýkonnější/nejúspěšnější se o zdroje dělí s dětmi, starými a nemohoucími. A když se pak ti nejvýkonnější stanou nemohoucími je o ně zase pečováno těmi, kteří podávají výkon. 

3) stát - Moderní stát nám zajišťuje řadu sociálních jistot, vzdělání, zdravotnictví, bezpečnost a nespočet dalších věcí. 

4) commons - "Commons" je doména, která bývala základem uspokojování potřeb našich předků. Dnes ale de facto "vymizela z ekonomické mapy" a my bychom měli udělat vše, co je v našich silách, abychom ji na mapu ekonomiky začali vracet. "Commons" (neexistuje český ekvivalent názvu, proto se používá anglický termín - podobně jako třeba u slova "e-mail") je komunitou sdílený a opečovávaný (nekomerční) statek. Mezi typické příklady patřila/patří obecní pastvina, obecní louka, kde si člověk může nasekat trávu pro domácí zvířata, les, kde je možné si nasbírat dříví na topení či lesní plody, půda, kde je možné společně pěstovat - komunitní zahrady, komunitní chovy drobných hospodářských zvířat, zahrádkářské kolonie,... rybník, zatopený lom nebo řeka s volným přístupem ke koupání (v zimě bruslení) pro všechny, (dětské) hřiště nebo sportoviště ve správě sousedské komunity nebo obce, komunitní prostor nebo kavárna,... Do commons patří veřejně přístupné prameny vody či cokoli v přírodě v místní správě. Mezi nejznámější příklady z online světa patří Wikipedia, což je komunitou spravovaný "statek", který je k obecnému užitku nám všem. 

5) divočina - V naší části světa divočina prakticky vymizela. Tam, kde ještě nějaká zbývá, je rovnocenným místem uspokojování potřeb. 

Ekonomika je zdravá, pokud je všech těchto pět domén v rovnováze. 

Ekonomika je zdravá, pokud je v ní v rovnováze zastoupeno všech pět základních ekonomických domén: trh, rodina, stát, commons a divočina. Dobrý život pro všechny není bez zdravé ekonomiky možný. 

Tolik k podstatě ekonomie. Vidíte ten rozdíl? 

Klíčové je říct, že zdravá ekonomika je nezbytnou podmínkou dobrého života pro všechny. Potíž růstového kapitalismu je v tom, že jeho základním procesem je tzv. komodifikace - tj. talk na přeměnu ekonomiky přírody a daru na ekonomiku peněz. Z podstaty kapitalismu tedy vyplývá, že trh ničí všechny čtyři ostatní domény - rodinu, stát, commons a divočinu. Chceme-li dobrý život pro všechny, je třeba ho před "volným trhem" chránit. 

Přiznám se, že mě naplno došel až při práci na mé poslední knize Dobrý život ve stínu konzumní společnosti. Až tam jsem si všiml, jak moc je dnešní ekonomie (tedy to, jak uspokojujeme naše základní potřeby a jak se dělíme o zdroje) nastavena ve prospěch úzké skupinky ultra-bohatých. Musím říct, že do té doby jsem si neuvědomoval, že tento druh ekonomie je TOU naší vstupenkou na cestu do pekla. Nevěděl jsem, že to bude můj nejméně oblíbený předmět z vysokých škol, ke kterému se budu muset vrátit a nastudovat ho znovu tak, abych ho dokázal vysvětlit tak polopaticky, že to pochopí i mé děti. 

Z podstaty kapitalismu vyplývá, že trh ničí všechny čtyři ostatní domény - rodinu, stát, commons a divočinu. Chceme-li dobrý život pro všechny, je třeba ho před "volným trhem" chránit. 

K tématu podstaty ekonomie z pohledu člověka a přírody čtěte na tomto blogu i tyto články: 
Neoliberální ekonomové jsou ideology oligarchů a pravicové strany jsou pak jejich politickými reprezentanty
Co jsou moderní peníze, jak fungují a jak určují fungování naší společnosti
Ekonom je novodobý šaman, za kterým chodí novináři, aby se ho ptali na budoucnost. (Série "Oligarchizace Česka")

Detaily lidské/ekologické ekonomiky, která neohrožuje dobrý život najdete v těchto knihách: 

Dobrý život ve stínu konzumní společnosti
Malé je milé
 
Nová ekonomika
 
Nerůst jako alternativa růstového kapitalismu
 

Máte pocit, že se mi to podařilo? Je mi rozumět v tom, jak moc důležitá část našich životů to je a o co jde? 
Pokud by vás to nezatěžovalo, napište prosím něco do komentáře: rozumím/nerozumím, souhlasím/nesouhlasím,... Cokoliv. Ať vím, že to tu někdo četl. Díky. 

__________________

Zůstaňme v kontaktu: Zprávy ze života
Kde se můžeme vidět: Akce
Moje knihy: Knihy
Peoplecomm: zde - Pomozte nám šířit důležité knihy. Díky.

V případě, že čerpáte z mé práce a cítili byste potřebu "vyrovnat energie" - zde je možnost poslat mi libovolný finanční příspěvek na transparentní účet číslo: 2400493472/2010. Dar za dar. Díky.